SEO TEKSTER ER BÅDE POPULÆRE OG UDSKÆLDTE

SEO tekster er et begreb indenfor søgemaskineoptimering, som på en gang er blevet både voldsomt populært og udskældt. Men SEO tekster er i realiteten en nødvendighed, hvis dit website skal vises i resultaterne i fx Googles søgemaskine. Søgemaskinernes resultatsider er det som på engelsk kaldes SERP, og er forkortelsen for ”Search Engine Results Page”.

For overhovedet at blive fundet i SERP må der nødvendigvis være indhold på dit website. Det siger selvfølgelig sig selv. Den måde, som fx Google, den største og indtil videre vigtigste søgemaskine, finder websites og placerer dem i SERP kaldes algoritmer, og selve placeringen, fx nr. 1 på side 1 kaldes at ranke. Googles algoritmer er blevet ændret meget og mange gange siden begyndelsen, hvor du kunne ranke på side 1 med et par ”tynde” tekster på 100 ord og et enkelt billede, såfremt dit domæne bare indeholdt søgeordet (keyword). Du kan sikkert huske, at mange af de websites, som rankede på side 1, reelt ikke gav dig nogen værdi, når du søgte på et specifikt ord eller endda en sætning. Det var sider plastret til med reklamer for både dit og dat.

I dag kræves der langt mere for at ranke i Google SERP, og gennem årene er der vokset en helt ny disciplin frem, som kaldes søgemaskineoptimering eller slet og ret SEO. En del af denne SEO er, at skabe relevant indhold, som målretter sig mod det du gerne vil ranke på. Har du fx en blog eller hjemmeside om modetøj, eller måske en webshop, der sælger trendy tasker, så har du behov for at blive fundet i Googles søgemaskine, så læsere og potentielle kunder kan finde dig. Vi går ud fra, at du gerne vil findes i søgemaskinen på det overordnede begreb, hér henholdsvis ”modetøj” og ”trendy tasker”. Derfor skal indholdet på din side handle om disse emner. Det vil sige, at indholdet skal indeholde disse ord og gerne i forskellige variationer, så søgemaskinen kan finde ud af, at det netop er dette din side handler om.

Da både modetøj og trendy tasker findes i mange modeller, farver, mærker, og folk søger netop efter disse, vil du selvfølgelig også gerne ranke på de disse, så potentieller læsere og kunder ikke kun kan finde dig på de overordnede begreber. Derfor skal dit indhold for de enkelte varianter optimeres med henblik på disse søgeord og -sætninger, altså det der kaldes keywords. Og det er her de omtalte SEO-tekster eller SEO artikler kommer ind i billedet.

Det skal selvfølgelig med det samme indskydes, at indhold og keywords ikke alene giver rankings i alle tilfælde. Keywords, brancher og nicher med høj konkurrence, kræver som regel også andre af SEO disciplinens værktøjer, som fx links til dine sider.

Hvorfor er SEO-tekster udskældte?

SEO tekster er efterhånden blevet temmelig udskældte, og er blevet indholdsmarkedsføringens pariaer. Årsagen til dette skal findes i fx Googles udvikling og ændring af sine algoritmer over tid. I en lang periode skulle du blot skrive tekster på 2-300 ord, hvor dit keyword gik igen masser af gange. Om teksten i øvrigt gav nogen mening, havde ikke den store betydning. Derfor opstod SEO tekster, som ikke bare var optimerede men nærmest overoptimerede mod relevante keywords.

Efterhånden blev også disse sider ramt af Googles algoritme opdateringer og røg ud af SERP. SEO teksterne udviklede sig til, at give mere mening og give læserne mere værdi, men læsevenligheden blev ikke voldsomt bedre, hvilket skyldtes at keywords fortsat gik igen mange gange. Det som også kaldes keyword stuffed articles eller keyword stuffing.

Samlet set kan man sige, at SEO-tekster manglede kvalitet, og selv i dag findes mange tekster af dårlig kvalitet, set fra læserens synsvinkel.

Hvorfor er SEO-tekster populære?

Som nævnt ovenfor blev de såkaldte SEO tekster meget populære, fordi de fik websites, blogs osv. til at ranke godt i Googles SERP. Og de er fortsat populære, fordi ranking faktoren stadig er til stede. I dag er der dog bred enighed om, at længere tekster med godt og meningsfuldt indhold af høj kvalitet ranker bedre i SERPs, men også at skrive til læseren og ikke til søgemaskinen. Det hjælper jo ikke, at blive fundet på Googles første side, hvis læseren eller kunden hurtigt forsvinder igen, fordi indholdet var ubrugeligt.

I virkeligheden kan alle tekster, som medvirker til, at din blog eller webshop kan findes i fx Google SERP, kaldes SEO-tekster. Søger du hjælp til at optimere din side i forhold til søgemaskinerne, vil du få det råd, at optimere teksterne, så de kan findes på det keyword eller emne du skriver om. Hvis din side handler om trendy tasker hjælper det jo ikke, at du skriver om friske frugter – vel?

Når det er sagt, så er der selvfølgelig en lille forskel på SEO-tekster og tekster der ikke er optimerede mod et bestemt keyword. I SEO tekster vil keywordet gå igen nogle gange, og det er ikke altid tilfældet med andre tekster. Under alle omstændigheder er kvalitet helt afgørende for, om teksterne, artiklerne og det samlede indhold giver den rigtige værdi eller goodwill i forhold til søgemaskinen.

SEO tekster til dit eget site

På dit website, har du naturligvis artikler og andre tekster, som relaterer til, hvad sitet omhandler. Er det en webshop, er der tekster om produkter, og er det en anden type website, som fx en informationsside, er der tekster der omhandler netop dette. Er det trendy tasker dit site handler om, så skriver du om dem, og ikke om appelsiner. Det siger selvfølgelig sig selv, og ved at skrive om det sitet handler om, optimeres sitet automatisk i forhold til søgemaskinerne. Man kan på den måde kalde artiklerne og teksterne for SEO tekster.

Alligevel kan det betale sig, at se på hvilke søgeord der bliver brugt indenfor din niche, og optimere mod disse på selve websitet. Det vil sige, at det er en god ide, at have variation i teksterne på din side, så nogle af dem er mere optimerede i forhold til søgeord og søgefraser, og andre som er mere generelle.

SEO tekster til linkbuilding

Uanset hvordan din linkbuilding foregår, så har du behov for SEO tekster. Det vil sige tekster, der har et relevant indhold i forhold til den side på dit website, som teksten skal linke til. Det kan derfor ikke nytte noget, at der i en tekst om appelsiner er et udgående link til dit site om modetøj.

SEO tekster kan være korte og lange alt efter, hvor de findes. Er teksten på et socialt medie, er det begrænset hvor lang den kan være, men er det en tekst på et andet site, så kan de være så lange som du ønsker, når bare det giver mening. Pressemeddelelser kan du faktisk også betragte som SEO tekster, men her er det vigtigt, at hvert afsnit i sig selv kan stå alene, da journalister som regel kun bruger dele af den.

Det vigtige i forhold til SEO tekster er, at de skal kunne betragtes som anbefalinger til dit site. Det vil sige, at selve linket fra SEO teksten, skal findes i en kvalitets tekst.

Du kan se hér, hvordan SEOVIS kan hjælpe dig med SEO tekster.