SEO – HVAD ER SEO OG HAR DU BRUG FOR EN SEO EKSPERT

SEO er forkortelsen for Search Engine Optimization, og hedder søgemaskineoptimering på dansk. SEO er en disciplin, som du skal udøve i den vedvarende konkurrence, om de bedste placeringer i Googles søgeresultater – det vil sige på side et. Findes du ikke på Googles første side, er der ikke store chancer for, at dit website, blog eller webshop bliver fundet. Den stående morsomhed blandt SEO folk er, at hvis man vil gemme et lig, så det aldrig bliver fundet, skal man gemme det på Googles side 2! Det er selvfølgelig en noget makaber joke, men den siger noget om, hvor vigtigt det er, at have en topplacering i Google SERP.

SEO disciplinens områder forklaret

SEO kan groft sagt opdeles i tre områder: indhold, links til websitet og teknik. Hvert af disse områder består af en lang række underområder, som du kan arbejde med for, at øge SEO venligheden og dermed chancerne for, at ranke på Googles side 1.

Det er slet ikke umuligt, at arbejde med SEO selv, men et område kræver en dybere indsigt i både et websites opbygning og Googles måde at vurdere et websites værdi, det der kaldes en algoritme. Googles måde at vurdere websites på i forhold til, hvor højt de skal ranke, ændres med jævne mellemrum. Så det der var gældende i går, er måske ikke helt det, der er gældende i dag og i morgen. Derfor er søgemaskineoptimering også en disciplin, der udøves kontinuerligt.

Som du sikkert kan regne ud, så er det SEO området, der handler om tekniske optimeringer, som kræver lidt bedre indsigt. Har du ikke den, og måske ikke har tid eller lyst til, at sætte dig ind i det her og nu, kan du med fordel påbegynde din SEO (søgemaskineoptimering) på de to andre SEO områder.

SEO – søgemaskineoptimering af indhold

Indholdet på dit website, blog eller webshop, er det du gerne vil præsentere den besøgende for. Det vil sige artikler og andre tekster, billeder og anden grafik, videoer og så videre. Alle disse indholdselementer kan du optimere i forhold til søgemaskinerne, og det bør du faktisk også gøre. For ikke at forvirre for meget, kan vi nøjes med, at tage udgangspunkt i artikler og tekster på websitet. Det gør indholds SEO lidt mere overskueligt.

Vi kan eksempelvis tage udgangspunkt i et website, der specifikt handler om vin, herunder de forskellige typer vin der findes, vinens historie, vindruens vækstområder – og betingelser, vinmærker osv. Kort sagt, alt hvad der er værd at vide om vin. Lad os sige, at det er dit website, og du er ekspert i vin. Du ved simpelthen alt om denne fine drik.

Du vil selvfølgelig gerne have, at andre skal se og læse indholdet på dit website. Måske vil du bare gerne udbrede din viden, men det kan ligeså godt være, at du sælger vin. Eller vil tjene på, at vise annoncer om vin. Så for at den kan blive fundet af de, der søger oplysninger om vin, må dit website nødvendigvis kunne findes af Google. Og dermed være indekseret og ranke i SERP (Search Engine Results Page).

Du har naturligvis skrevet artikler, hvor ordet ”vin” eller ”vine” indgår i teksten, så Googles robot (Googlebot) kan regne ud, at det er en side der handler om vin. Dermed kan Google vise dit website, når nogen søger efter vin. Hvis du derimod ikke havde nævnt vin i dine tekster, men fx havde skrevet ”drik fremstillet af druer” (ja, den er lidt lang ude, men blot for eksemplets skyld), hver gang du mente vin, ville Google ikke vide, at det var vin du mente – du kan sikker regne ud, hvad det ville betyde. Du har derfor behov for, at lave SEO på dit site.

Søgeordsanalyse

Det vil sige, at ”vin” er blevet det, der kaldes et søgeord eller keyword. Det ord (eller den sætning), vi søger på, når vi skal finde et website omhandlende netop det emne. Og det er her SEO begrebet søgeordsanalyse kommer ind, for hvad er det reelt folk søger efter? Hvilke søgeord eller søgesætninger bruger de helt konkret?

”Vin” må betegnes, som det overordnede begreb for de forskellige vintyper der findes. Så selvom der formentlig er mange, der søger efter vin, er mere relevante søgninger sikkert ”rødvin”, ”hvidvin”, ”rosévin” og måske ”hedvin”. Vi må i hvert fald gå ud fra, at hvis nogen søger efter vin, så søger de sandsynligvis efter en bestemt type vin, som de skal bruge eller vil vide mere om.

I gamle dage, som i øvrigt ikke ligger så forfærdelig langt væk, var det helt almindeligt, at søgninger foregik med et enkelt ord, som fx rødvin. I dag er Googles søgemaskine meget bedre, og du kan søge på lange sætninger, som kan formes som spørgsmål. Det giver afgrænsede resultater, som kvalitetsmæssigt er langt bedre.

Det vil sige, at der i dag ikke bare søges med ordet ”rødvin”, men med mange forskellige sætninger, som indeholder ordet. Det kunne eksempelvis være: ”Hvilken rødvin er bedst til en rød bøf”, ”Er dyr rødvin altid bedre”, ”Kan man drikke rødvin til fisk” eller ”Hvor længe holder rødvin sig efter den er åbnet”.

Hvis der fx er 5.000 søgninger på ”rødvin” om måneden, og 25-100 søgninger på hver af de netop beskrevne søgesætninger, så er sandsynligheden for at ranke i toppen af første side større med disse sætninger. Derfor kan du med fordel lave SEO (søgemaskineoptimere) til dem. Det er det, som kaldes at plukke de lavest hængende frugter. Vi kunne også kalde det, at plukke de lavest hængende druer i dette tilfælde. Laver du SEO (søgemaskineoptimerer) du til disse, vil du også automatisk optimere til hoved-keywordet ”rødvin”.

SEO tekster

Tidligere kunne man i realiteten plastre en side til med ordet vin, og derved opnå en førsteplads på Google. Det vil sige, at websitet bliver vist som det første søgeresultat. Det var datidens SEO! Men en side, hvor ordet vin er gentaget femhundrede gange giver hverken mening eller værdi for den, der gerne ville vide mere om vin.

SEO tekster er i dag noget helt andet, end det samme ord gentaget i en uendelighed, om end der fortsat er stor forskel på kvaliteten. Du kan finde en artikel, som går dybere, og mere indgående behandler emnet SEO tekster hér.

I dag forventer ikke bare Google, at indholdet på din side er af høj kvalitet, men i endnu højere grad forventer dine besøgende, at indholdet giver værdi. Med værdi menes, at dine besøgende får noget ud af, at læse, hvad du skriver på websitet. Det kan være noget, der giver en solid information om et emne, eller detaljerede beskrivelser af, hvordan et-eller-andet fungerer, eller måske helt eksakte råd til, hvordan du forholder dig i en given situation.

Det giver selvfølgelig god mening, ikk’?

Det bør det i hvert fald gøre, for de fleste, der bruger Google, eller for den sags skyld andre søgemaskiner, har prøvet at lande på sider, der ikke har givet nogen som helst værdi. Altså ikke har givet den information eller de beskrivelser af et problem, som du søgte efter.

SEO tekster bruges ikke bare på dine egne sider, men også i forbindelse med linkbuilding, hvilket vil sige at bygge links til dit website. Det kommer vi ind på i det næste afsnit. Men først lidt om interne links.

Intern linkstruktur med SEO værdi

Interne links er de links, der forbinder de enkelte sider på websitet, og er det udført rigtigt, giver det SEO værdi. Hvis du ser på forsiden af et website, så vil der som oftest være en navigation af en eller anden slags. Enten i toppen af siden eller i en af siderne. Det ”gammeldags” eksempel er en forside, hvor navigationen har knapper med links til et antal sider, der omhandler forskellige ting på websitet. Det kan også være en navigation med knapper/links til kategorier, som det ses i fx WordPress, hvor der så er yderligere links til sider under hver kategori. Disse navigationer går så igen på alle sider, så du uanset hvor du er på sitet, altid kan finde tilbage til forsiden, eller frem til en ny side eller kategori.

Det er sådan set meget godt, men er det nok til at have SEO værdi?

Hvis websitet kun har et par sider eller tre, har det ikke den store betydning. Et website, der løbende udbygges med nye artikler, eller i forvejen har mange sider og artikler, har behov for mere end blot dét. Forestil dig, at en besøgende har fundet dit website via søgningen ”Hvor længe holder rødvin sig efter den er åbnet”, og du tilfældigvis har en side, der handler om dette. Den besøgende havner ikke på dit websites forside via Google, men på netop siden om hvor længe rødvin kan holde sig.

På den side, har du en artikel, hvor du har skrevet indgående om, hvor lang tid rødvin kan holde sig efter åbning. Du kommer måske kort ind på kemien i rødvin, og de forskellige druesorter, hvis der er forskel på, hvor længe de kan holde sig, samt under hvilke temperaturforhold rødvinen holder sig bedst, efter proppen er trukket op.

På websitet har du en anden og mere dybdegående og detaljeret artikel om kemien i fremstilling af rødvin, og en tredje artikel om de forskellige druesorter man bruger i fremstillingen af rødvin, antager vi. Det ved den besøgende/læseren bare ikke, og med den førnævnte linkstruktur, skal læseren selv lede efter de to artikler, hvis han ikke synes, at han fik svar nok i artiklen om holdbarhed efter åbning.

Du har nok allerede fundet ud af, hvad du skal gøre…

Du skal selvfølgelig forbinde din artikel med de to andre artikler ved, at lave et naturligt link i teksten. Det kunne for eksempel være med en sætning, som: ”I denne artikel kan du læse mere om kemien i fremstilling af rødvin”, hvor du fx laver linket i ordene . Det eller de ord, som danner selve linket kaldes i øvrigt ankertekst.

Ved at linke fra din artikel til en eller to andre relevante artikler, skaber du en genvej til disse med værdifuld information, så den besøgende på dit website, ikke skal lede efter yderligere oplysninger, og i realiteten forlader sitet igen. Og det har betydning for din SEO på sitet. Du kan i øvrigt se, at vi i denne artikel gør det samme, så du ikke behøver at lede efter uddybende artikler om de forskellige emner. Vi har selvfølgelig uddybet dette i en artikel om interne linkstrukturer.

SEO – Linkbuilding er nødvendig

Som tidligere nævnt, så er der mange SEO faktorer, der spiller ind på et websites placering i SERP. En af de væsentligste, måske den allervigtigste, er det der kaldes backlinks. Backlinks er indgående links eller slet og ret links til dit website. Jo flere links til dit website des bedre placering i SERP, så enkelt er det næsten. Men også kun næsten, for alle andre faktorer skal selvfølgelig også være i orden. Det vil jo virke lidt underligt, hvis dit website ikke har noget indhold af værdi, eller kun meget lidt, og det så har 500 indgående links.

Forklaringen er, at links til et website er at betragte som anbefalinger. Når et website linker til et andet, er det, det samme som at sige til den besøgende, at følger du dette link, finder du også værdifuld information om emnet. På samme måde betragter Google det som en anbefaling fra et website til et andet. Har et website mange anbefalinger (indgående links), må det betyde, at det er et vigtigt og værdifuldt website, som Google kan anbefale til os i SERP.

For at give et eksempel, så forestil dig, at der findes to websites om vin. Objektivt vurderet, er de begge hundrede procent i orden i forhold til indhold. Du kan finde al information om vin på begge sites, og indholdsmæssigt er det ene ikke bedre end det andet. Forestil dig også, at alle andre faktorer også er ens, så det ene site ikke har en fordel fremfor det andet. Det ene vinsite har 75 indgående links og det andet har 125. Hvem ligger øverst på side 1 i Google?

Da der er 50 flere, der anbefaler det ene site fremfor det andet, er sandsynligheden for, at dette ligger bedre placeret meget stor. Der er dog et men…..

Linkbuilding med kvalitet

Som med alle de andre SEO faktorer, der spiller ind på ranking af dit website i Google SERP, handler det også her om kvalitet. Det er ikke længe side, at du ved at købe links til dit website, som så blev placeret på lyssky hjemmesider sat op til formålet, kunne ranke godt. Heldigvis har Google med sine algoritmeændringer efterhånden også fået luget ud i dette, og websites, som rankede højt på baggrund af denne type spammende links, er røget helt ud af SERP.

Kvalitet har i dette tilfælde også noget med naturlighed at gøre. Fra hvilke websites og på hvilken måde ville det være naturligt, at få links?

Der er selvfølgelig ikke et entydigt svar på dette, da vi ikke har adgang til Googles algoritmer. Men skal vi se det ud fra en vurdering af, hvor links naturligt kommer fra, så vil det formentlig være fra fx artikler på blogs, kommentarer i fora, artikler fra andre typer websites, og måske et link eller to fra linkkataloger. Herudover vil der komme links fra sociale medier og lignende.

Med til en naturlig linkprofil hører også en diversitet i kvaliteten af de sites mv., som linker til dit website. Hvis dit site udelukkende får links/anbefalinger fra andre sites med det, der kaldes tyndt indhold, betragter søgemaskinerne det ikke som særligt pålidelige anbefalinger. Det omvendte vil også se lidt mistænkeligt ud, så en naturlig linkprofil vil have en vis mængde indgående links fra forskelligartede kilder. Endelig vil der i en naturlig linkprofil være links til forskellige sider eller artikler på dit website.

Du kan sikkert regne ud, at det ikke er nok, at have hundrede indgående links fra linkkataloger, da du selv kan tilmelde dit website til disse. Det vil dermed være en anbefaling fra dig selv, og det giver ingen værdi. Du får selvfølgelig en uddybning af linkbuilding i denne artikel.

Kan du selv linkbuilde?

Hvordan får du så de links til dit site, som er nødvendige for at ranke højt i SERP? Når dit indhold er optimeret og på plads, kan du vælge at læne dig tilbage i lænestolen, og vente på, at andre finder dit indhold, og ikke mindst finder det spændende og relevant, og derfor linker til dit site. Vi kan dog allerede afsløre, at du formentlig er gået på pension før det sker i en målestok, der har betydning for dit sites ranking. Så her er du også nødt til, at tænke SEO ind.

Du er nødt til, at gøre noget aktivt selv, og her har du flere muligheder. Du kan fx bruge de sociale medier til, at dele dine budskaber, og håbe på, at andre vil dele videre, så det ender med et link fra et eller andet website. Du kan også udsende pressemeddelelser, og håbe på, at en journalist eller blogger finder dem interessante, og vil skrive om emnet. Derudover kan du skrive gæsteartikler på andres websites med link tilbage til dit eget. Der er flere muligheder, som fx at overlade linkbuildingen til andre, så du får tid til alt det væsentlige i forhold til dit website eller webshop.

Du kan se, hvad vi på SEOVIS kan hjælpe dig med hér.