6 seo fejl små virksomheder stadig begår i 2016 og kan rette lige nu

6 SEO FEJL SMÅ VIRKSOMHEDER STADIG BEGÅR I 2016 (OG KAN RETTE LIGE NU)

SEO fejl koster dyrt på bundlinjen, og i 2016 begår mindre virksomheder fortsat SEO fejl, som kunne have været undgået. I artiklen gennemgår vi de 6 mest almindelige SEO fejl, som små virksomheder laver og giver dig løsningen, så du kan rette op på dem med det samme.

Mange som ikke forstår sig på SEO (eller søgemaskineoptimering) tror, at det er noget, der virker som ved et trylleslag. Sandsynligvis fordi skruppelløse firmaer gennem tiden har lovet, at kunne levere topplaceringer i søgeresultaterne på ingen tid. Sandheden er, at det er en kompleks proces, at optimere et website. At opnå gode rankings i Google og andre søgemaskiner, kan tage måneder med dedikeret og hårdt arbejde.

Med masser af bøger, artikler og anden information tilgængelig, som fortæller dig hvad du skal gøre og hvad du ikke skal gøre er det nemt, at blive forvirret, miste fokus og endda implementere forældede teknikker. Faktisk er der en risiko for, at du begår nogle fejl, som kan skade dit websites ranking i søgemaskinerne.

Det vil du selvfølgelig ikke have sker, så hvis du læser videre forklarer vi de mest almindelige SEO fejl, som mindre virksomheder har en tendens til at lave, og forklarer hvordan de kan rettes.

I vores gennemgang af SEO fejl, bruger vi overvejende de engelske ord for SEO-begreberne, da det er de begreber, som almindeligvis benyttes.

SEO FEJL 1: KEYWORD STUFFING

Der findes vist ikke et godt dansk ord for keyword stuffing, men kort fortalt handler det om, at proppe sin artikel eller webtekst med det samme søgeord. Lidt som når man propper en gås med fars. Men hvem er egentlig bedre til, at beskrive keyword stuffing en Google (læg mærke til, at Google kalder det Søgeords-stuffing på dansk):

Google om søgeords stuffing eller keyword stuffing

I det, som mange SEO-folk omtaler ”de gode gamle dage”, var det normalt, at proppe sine tekster med det samme søgeord eller den samme søgefrase. Det blev gjort uden, at tænke på læsevenlighed og hjemmesidens besøgende, men fordi Google ville ranke siden højt i søgeresultaterne. Og det virkede dengang. Men Google fungerer på en anden måde i dag. Google er blevet smartere. Søgerobottens algoritmer kan nu aflæse og straffe både siden og hele websitet pga. keyword stuffing.

LØSNING

Det er vigtigt, at du bruger relevante søgeord i indholdet på dit site. Det vil sige i de tekster, der er på websitet. Men. Søgeordene skal bruges moderat og også gerne som synonymer og forskellige bøjninger. Og så SKAL de være relevante for tekstens emne.

Du kan teste teksten ved, at gennemlæse den selv eller få en anden til det. Hvis læsbarheden er dårlig, er der noget galt. Hvis teksten ikke giver mening, er der noget galt. Og hvis søgeordet går igen så mange gange, at det virker kunstigt – så er der noget galt.

Der findes forskellige værktøjer, som kan checke det, der hedder ”keyword density”. De checker, hvor mange gange søgeordet går igen i teksten, og giver et fingerpeg om det er for meget eller måske for lidt. Hvis du følger ovenstående, er det ikke nødvendigt, at bruge disse værktøjer.

Overodnet set, så husk dine læsere og skriv for dem.

SEO FEJL 2: DUPLICATE CONTENT

Duplicate content (eller DC) vil vi på dansk kalde duplikeret indhold eller slet og ret kopieret indhold.

Duplicate content findes i to udgaver. En ekstern og en intern. Den eksterne udgave er, når andre websites indeholder de samme tekster, som dit website. Det sker fx ved, at nogen ”låner” din tekst, fordi den er fantastisk god, og lige rammer det, de selv ville have skrevet. Den interne version er, når den samme tekst går igen flere gange på dit eget website.

Bemærk! Duplicate content handler ikke kun om hele artikler, men kan være længere passager af artiklen, som gengives andre steder, og dermed skaber duplikeret indhold.

Google ønsker, at vise sine brugere et varieret og værdifuldt udvalg af søgeresultater, når de søger på et bestemt ord eller frase (Google er en forretning, som lever af tilfredse kunder). Så det er indlysende, at de ikke ønsker at vise ti sider, som alle indeholder den samme information ord for ord. Du har formentlig set denne meddelelse, når du har foretaget en søgning:

For at vise dig de mest relevante resultater har vi udeladt nogle poster, der ligner de 160, der allerede vises.

Google udelader således websites og sider pga. DC. Af indlysende grunde, vil du ikke have, at dit website er mellem dem, som bliver udeladt af søgeresultaterne.

LØSNING

Overvej hvorfor du har duplicate content på dit website. Altså hvorfor du har placeret samme tekst flere steder.

Hvis du har gjort det for, at manipulere søgeresultaterne, få flere visninger eller måske fordi det gjorde det hele lettere, er du nødt til at tænke på en anden måde. Det eneste tidspunkt du kan komme afsted med duplicate content er, hvis du har forskellige versioner af dit website (fx en webversion og en mobilversion af samme site).

Hvis du har noget som helst duplikeret indhold på dit site, er det bedste du kan gøre, at fjerne det. Og gør det nu. Omskriv dine tekster, så de fremstår unikke. Har du produktbeskrivelser, som du har “lånt” fra fx produktleverandørens hjemmeside, så skriv dem om. Og hvis du har givet andre lov til, at bruge dine tekster, så bed dem om, at fjerne dem, skrive dem om eller i det mindste sætte noindex på dem, så de ikke bliver indekseret af søgemaskinerne.

SEO FEJL 3: BLOKERING AF SØGEMASKINERNES CRAWLERE

For at fx Google skal kunne finde og indeksere et website, bruger de en såkaldt web crawler.

Med jævne mellemrum crawler Google alle sider på internettet, og opdaterer indekseringen med de nye oplysninger. Det gør, at søgemaskinen kan vise den mest opdaterede information i søgeresultaterne. Og det kan ske så ofte som en gang i døgnet. Hvis en side eller et helt website ikke kan crawles, så kan det heller ikke indekseres, og dermed er der ingen ranking eller synlighed i søgeresultaterne.

Googles web crawlere kan ikke aflæse billeder og andet indhold, som ikke består af tekst. Hjemmesider, der er bygget i Flash er også et problem. Det kan faktisk være et kæmpe problem. Selv Flash elementer kan skabe problemer. Det er derfor vigtig at vide, hvad du kan gøre for, at web crawlerne kan gennemgå dit site, så du kan forbedre din SEO.

LØSNING

De elementer på sitet, som ikke kan crawles eller kun med besvær (som fx Flash), skal kun bruges meget lidt, hvis overhovedet. Hvad der ellers måtte være skal tilføres tekst, som giver søgemaskinerne relevant information om, hvad det er. Det bedste eksempel er billeder. Her kan du tilføje en relevant title-tag og tilføje relevant og søgeordsrelateret tekst i image-alt-tag. Det skal du gøre med alle billeder.

Du kan også – ja du bør faktisk – tilføje et sitemap, som vil gøre søgemaskinecrawlernes arbejde nemmere. Du kan vælge, at benytte det, der hedder et XML sitemap, men anbefalingen må være, at XML sitemaps bruges på sites, som ikke har flere hundrede sider. Ellers kan du med fordel lave et html sitemap, hvor du selv kan tilføre tekstbeskrivelser til hvert link.

SEO FEJL 4: MANGLENDE INTERNE LINKS

Interne links er de links, der peger fra en side til en anden, på det samme domæne. Når man linker siderne på den måde, kaldes det intern linkbuilding. Intern linkbuilding hjælper besøgende med, at navigere hurtigt imellem relevante sider på samme domæne. Det øger derved brugeroplevelsen, men det hjælper også din SEO.

Interne links viser sitets hierarki, og viser søgemaskinerne hvilke sider, der er vigtigere end andre. De hjælper også søgemaskinerne med at indeksere dine sider korrekt. Og så hjælper solid intern linkbuilding med til, at forbedre SEO værdien af dit website.

LØSNING

Overvej at lave en blog eller en nyhedssektion på dit website. Jo flere interne sider du har, jo lettere er det at linke mellem dem.

Du behøver ikke, at være et matematisk geni for, at linke mellem siderne. Du skal blot bruge lidt omtanke. Når du linker mellem dine sider på domænet, skal det være relevant for læseren.

Hvis du fx er psykolog eller psykoterapeut og har en side, hvor du beskriver alle de tilstande, som du tilbyder behandling for, er det naturligt at du linker til en anden side på dit domæne, som handler om lige netop den type tilstand. Så hvis behandling for panikangst er et af dit kompetenceområder, og du samtidig har en side, der går i dybden med panikangst, så vil det være naturligt, at du linker til den.

Det kan også være, at du er tømrer, og på en side fortæller om alle de opgaver, du kan udføre for husejere. En af opgaverne er, at lægge nyt tag. Måske har du en side, der beskriver den proces, eller har billeder af de tage, du har lagt, samt beskrivelser af opgaverne. Så er det naturligt, at du linker til den side.

Du bør også overveje, at variere dine ankertekster, så ikke alle er ”Klik her”, ”Læs mere” eller det konkrete ”keyword”.

SEO FEJL 5: GAMMELT INDHOLD

Der var engang, hvor man kunne sende en hjemmeside i luften, og aldrig røre ved den mere. Den ville stadig gøre det godt i søgeresultaterne, og ville stadig få masser af trafik. Den tid er ovre. Hvis du ikke jævnligt tilfører nyt og friskt indhold til dit website, vil det stille og roligt ryge ned i søgeresultaterne, og når du havner på side 2, er du så godt som glemt.

Google tillægger indhold forskellige værdier, og friskhed er en af de værdier, der kan påvirke din ranking i søgeresultaterne. Da Google indførte denne ”friskhedsværdi”, sagde de, at det ville påvirke ca. 35% af søgeresultaterne. Så selvom indhold, som aldrig bliver uaktuelt, påvirker søgeresultaterne, så gør nyt indhold også. Det vil ikke bare skabe værdi for dine besøgende, men også for din SEO.

LØSNING

Løsningen er meget enkel. Du er nødt til jævnligt, at tilføre dit website nyt og friskt indhold.

Den nemmeste måde at gøre det på er, at have en blog, hvor du udgiver relevante og brugbare artikler. Dine rankings vil blive påvirket positivt, når du jævnligt skriver artikler, og søgemaskinerne får endnu flere sider fra dig som indekseres.

SEO FEJL 6: BROKEN LINKS

Broken links er links, der ikke virker. Det vil sige, at de ikke fører den besøgende til den ønskede side. Enten fører linket til en helt anden side på hjemmesiden end oprindeligt (fx en 404-side), eller ud i ingenting fordi hjemmesiden ikke eksisterer mere.

Broken links påvirker dit websites omdømme i søgemaskinerne og påvirker derfor dine rankings.

LØSNING

Check jævnligt din hjemmeside for broken links og ret dem, når du finder dem. Bruger du WordPress som dit CMS (Content Management System), kan du installere pluginnet Broken Link Checker, som hjælper dig med, at finde de ødelagte links. Du finder Broken Link Checker hér …

KONKLUSION

Når du udfører søgemaskineoptimering, er det nemt at komme til, at begå fejl. Men de 6 SEO fejl vi har gennemgået ovenfor, kan alle rettes på en enkelt dag. Det tager lidt tid før du ser forbedringen i søgeresultaterne, men laver du ændringerne i dag, vil du se store forbedringer hen ad vejen.

Har du implementeret nogen af løsningerne og set resultater? Så fortæl os det i kommentarerne.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *